Puru essende a forte iberizzate tenent mannu faschent e atrativa sas tzerimònias de su tziclu de sa Pasqua. Sas tzerimònias de sa Chida santa, essende festas litùrgicas e paraliturgiche, si caraterizant pro sas sacras rapresentatziones chi in non pagas tzitades e paisos sunt scandite de sa polivocalità de sos càntigos confraternali e de sas professones, belle a sostituire sa coralidade partetzipativa chi in sa majore ala de sas festas sardas est dada dae su ballu.
Sas festas sardas, pro su prus festas religiosas e traditzionales, s'acumprint mescamente intre maju e cabudanni. Devenint prus numerosas, a manu a manu chi nche s'acùrtziat a custu ùrtimu mese. In maju/làmpadas arribbaiat a cumprimentu s'annada pastorale (torrada de sa transumanza, tosatura, bèndida de su casu, collida de sas printzipales provistas alimentares).
In trìulas ("triulas") si messaiat e s'immagazzinava su trigu ("s'incunza de subra de trigu"), chi, paris cun su regortu de sas favas, de sos fasolos e de su mosto ("incunza de ischit fae, de subra de 'asolu e de subra de mustu") e a su companatico ("s'aunzu"), ricavadu pro su prus de su porcu de ingrasso ("mannale") e de su casu, costituiant s'alimentu base e cuotidianu. Su tziclu de s'annu agru-pastorale torraiat a leare in cabudanni ("Capudanni").
Ultres a sa majore disponibilidade de tempus si teniat prus disponibilidade de benes alimentares e de dinari, torrados a pònnere, in ala, in tzìrculu a traessu de formas vàrias de ospitalidade a sos partetzipantes a sas festas, no a casu numerosas in custu arcu temporale.
B'agatamus, intre sas àteras, sa festa de Santu Isidoro, veneradu dae sos massajos ma fintzas de sos pastores, sa festa de San Costantino, veneradu mescamente de sos pastores, e sa festa de San Giovanni, in sa cale ricorrenza si serraiant sos contos de sos cuntratos agràrios e pastorales.
Ma mescamente fiat su tempus de sas "festas longas", cun permanèntzia novendiale acanta unu santuàriu de su campu in cale beniat sotzializadu belle totu, dae su disaogu a su sonnu. Costumàntzia e modu tzerimoniale chi paret rimandos a sos ritos de incubatzione preistòricos acanta sas tumbas de sos gigantes e a s'ordalia chi si presumit benneret praticada in sas adiacenze de sos putzos sacros de perìodu nuràgicu.
Nel 1869 lo stato di crisi endemica della Sardegna giunge sui tavoli dei deputati al Parlamento, che decidono di nominare una Commissione d'inchiesta per valutare la situazione e porvi rimedio. Ne fanno parte Quintino Sella - in qualità di Ministro delle finanze - e Paolo Mantegazza. Nato a Monza nel 1831, il Mantegazza è un medico molto dotto, esperto di antropologia e amante delle lettere, appassionato viaggiatore e già autore di alcuni libri.Forse perché già scrittore e viaggiatore, egli ricava dalla sua esperienza isolana un libro, piccolo ma scorrevole, "uno scritterello tirato giù alla buona, più col cuore che con la squadra", intitolato "Profili e paesaggi della Sardegna", uscito a Milano nel 1869. Si tratta di un racconto lungo, inizialmente pensato come articolo a puntate per una rivista, poi edito dal milanese Brugola. Senza negare di ripetere pagine già scritte e ormai lette in più parti d'Europa (significativa la citazione in apertura del Barone von Maltzan), il monzese sente maggiore la necessità di far "amare un'isola bellissima ed infelicissima, che noi italiania bbiamo il torto di dimenticar troppo e di amare troppo poco". Questo sincero affetto permea tutta l'opera, che è frutto anzitutto di un uomo di governo, che sente la necessità di sottolineare l'unità e la continuità dell'isola col resto d'Italia, non solo come dato politico figlio di quegli anni, ma soprattutto come elemento per un nuovo sviluppo, frutto di un'azione sinergica di cui come membro della Commissione di inchiesta si sente in quel momento investito. Sostiene: "Or conviene che isola e penisola si perdonino a vicenda i loro peccati, [...] e si preparino ai tempi nuovi, e si mettano con forze comuni a fecondare una terra quasi deserta e che ha dinanzi a sé un avvenire senza confini".Comincia la descrizione con Cagliari e Sassari, "le due gemme della Sardegna", elogiate a lungo, e per contrapposizione descrive i vasti spazi solitari, immobili "non accorciati dalle ferrovie e solcati dall'aratro" che separano le città dagli stazzi, dai paesi dell'entroterra. Racconta in pagine colorate le persone e i loro costumi, la qualità e soprattutto la varietà degli abiti che di paese in paese si arricchiscono di nuovi orpelli, e il mistero che circonda le donne la cui bellezza recondita è accentuata dai veli che coprono i loro capi.L'opera si conclude con un appello alle nuove generazioni affinché sfruttino le risorse dell'isola, e i sardi trovino anzitutto in se stessi lo stimolo all'azione, e abbandonino il vizio "dei sofismi adoperati come raziocini" e cessino l'abitudine di piangersi addosso.
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