Su paisàgiu sardu est unu beru mosàicu geològicu, biològicu e antropològicu. In s'ìsula sunt presentes ambientes montanos e de pranura, formas erosive de su riu e marinas, acùmulos de fundos arenosos chi formant dunas e marinas, formas relitte de climas glatziales, costas artas a falesie o cun ingressioni marinas a rias, morfologias càrsicas fintzas ipogee, alturas isoladas a mesas (tacos, tonneri, giare, gollei), relitos frammentati de paleo pranuras, ambientes ùmidos (paules, istagnos, lagos, rios), formas a meandro testimòngios de un'antigu rastru de rios planiziari.
S'organizatzione de s'ispàtziu insediativo antròpicu, movende de sos bidditzolos (sos atuales tzentros istòricos), si diramaiat in su territòriu a traessu de unu sistema de percursos in manera istratègica postos in curtzesa de sas benas de abba. Su sistema assumiat forma prus istruturada in su pardu, una tzinta de piticos appezzamenti privados deretu a impinna a sos abitados, chi, connotada dae una fita rete de àndalas e de tumbarinos a sicu, asseguraiat s'atzessu a sos sìngulos poderes; e sighiat in sas campagnas pro posca si collegare a sas terras abertas (subra de comunales) partzidas intre sos seminativi, sos pascat e sos padentes (padentis) chi garantiant landes e linnàmene.
Sa diversidade de sas formas fìsicas de su territòriu sardu, paris cun sas variatziones climàticas, at cunditzionadu a forte s'insediamentu de flora e fàuna, creschende sa cumplessidade ambientale e cunditzionende s'insediamentu umanu, chi at assùmidu unu caràtere in manera estrema frammentato. Su relativu isulamentu de sas comunidades at fatu a manera chi sa costante cuntierra intre risursas naturales e bisòngios umanos de subravivèntzia favoriret formas insediative diferentes. S'ambiente naturale at segugiadu sas comunidades a elaborare solutziones creativas sas cales rastros sunt chi si podent intèndere ancora oe in su paisàgiu archeològicu, pro esempru in s'istrutura tzirculare in pedra de sos pinnetos (cabannas) e de sos coiles (ricòveros pro sos animales), evolutzione de sa cabanna nuràgica e de su matessi nuraghe.
Elementos caraterìsticos de su paisàgiu sunt sos monumentos e benes naturales, costituidos dae giassos o àreas territoriales aiat estèndidu chi presentant ispetzìficos caràteres de bellesa naturale e de variedade o omogeneidade paisagìstica; e sos territòrios o sitiados antropizzati, chi sunt cuddas àreas ue sa natura est istada modificada dae sa millenària interatzione de s'òpera de s'òmine cun s'ambiente. Òpera chi at torradu a definire su paisàgiu e su territòriu arrichende·lu de valores artìsticos, istòricos, etnogràficos, culturales, morfològicos e estèticos.
Intre sas vàrias peculiaridades paisagìsticas de sa Sardigna sunt de sighida seletzionados unos cantos intre sos monumentos, sos benes naturales e sos parcos e giardinos prus icònicos e rapresentativos:
Nel Neolitico medio (4000-3400 avanti Cristo) si assiste alla nascita della cultura di Bonu Ighinu. Il nome utilizzato per designare questa cultura deriva dal sito che ha restituito le prime attestazioni archeologiche. Si tratta della grotta di Bonu Ighinu (conosciuta anche col nome di Sa Ucca 'e su Tintirriolu) in territorio di Mara, nel Sassarese. A questa fase cronologico-culturale viene ricondotta il consolidamento delle conquiste neolitiche nell’agricoltura, nell’allevamento e nella produzione ceramica nonché nelle pratiche di vita delle comunità umane. Una delle testimonianze più esplicite di tale fenomeno ci giunge dalle produzioni ceramiche ascrivibili alla cultura di Bonu Ighinu. Si tratta di forme vascolari varie, fra cui vasi carenati e ciotole, con anse zoomorfe o antropomorfe, caratterizzate dalle superfici lucide, di color nero-bruno, spesso decorate a incisione o a impressione. La notevole qualità tecnica di questi manufatti testimonia un innegabile progresso nella capacità di controllo del processo tecnologico che sovrintende alla produzione dei manufatti ceramici. L'accresciuta varietà delle forme vascolari costituisce anche un significativo riflesso delle accresciute esigenze economiche delle genti Bonu Ighinu. Per quanto riguarda l'ambito funerario, caratteristiche appaiono le tombe a grotticella e i corredi funerari che accompagnavano il defunto nell'aldilà. Si segnala in proposito la necropoli di Cuccuru is Arrius, nel territorio di Cabras, dove vennero rinvenute numerose statuette di "dea madre" steatopigie, con forme femminili molto accentuate. Questa tipologia di manufatti offre una testimonianza materiale di grande rilievo: essa rappresenta infatti una chiara prova archeologica dell'esistenza di un mondo spirituale e religioso nel quale le comunità umane di questo periodo dovevano trovare "rifugio".
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