In sos annos difìtziles de su segundu pustisgherra, sa cultura sarda si caraterizat pro s'intensidade de s'aficu tzivile. S'obietivu de su riscatu sotziale e culturale de s'ìsula acumonat sos artistas chi militant subra de su fronte de su realismu e sos chi puntant a s'agiornamentu de sos limbàgios subra de s'iscorta de sas avanguàrdias.
Mancari su fervore de dibata chi cursat sos annos Chimbanta e Sessanta, però, s'innovatzione no assumet tonos radicales: sa Sardigna "brincat" su momentu cuntzetuale distintu dae sa propassada de sas barrieras intre sas tècnicas e de su sconfinamento de s'arte in sa vida fitiana, pro s'atestare subra de chircas de tonu informale e analìticu.
Cun su de si consolidare de unu sistema de s'arte dominadu dae sa lògica de su mercadu internatzionale, in prus, sos artistas sardos iscontant s'ausèntzia in sa regione de gallerias e canales espositivos reconnotos a s'esternu.
Intre sos annos Otanta e Noranta, a s'istupare de una leva artìstica noa, pro sa cale su raportu cun s'identidade at sessadu de costituire su pessamentu dominante, faghet iscumbata su de pesare de istruturas de museos e didàticas pro s'arte cuntemporànea e de una difusa faina crìtica.
In campu architetònicu e urbanìsticu, sa Sardigna no andat esenta dae sos malos endèmicos de s'Itàlia republicana. Sa crèschida incontrollata de sas tzitades, s'edilìtzia a bassu costu, sa sistemàtica alteratzione, cando non destruidura, de sos cuntestos traditzionales petzi de rao s'acumpàngiant a sa capatzidade de progetare e costruire cun abbistesa su nou.
Sono tre gli episodi che la letteratura artistica ha indicato, in momenti diversi, come punto di inizio della storia dell'arte del Novecento in Sardegna. Il primo è l'Esposizione tenutasi a Sassari nel 1896, cui parteciparono numerosi artisti sardi e della penisola e che rappresenta il primo incontro ufficiale di questo tipo.Altro momento è quello relativo alla presenza in Sardegna di due pittori spagnoli, Eduardo Chicharro Agüera e Antonio Ortiz Echagüe, rispettivamente nel 1901 e nel 1906-1909, rappresentanti della corrente pittorica del costumbrismo iberico, le cui opere risvegliarono la sensibilità dei pittori sardi verso i valori (non ultimo quello dell'identità) delle proprie tradizioni.Infine nel 1907 il grande successo ottenuto alla Biennale di Venezia dallo scultore nuorese Francesco Ciusa, che con l'opera "La madre dell'ucciso", il cui significato non fu comunque compreso a fondo, portò l'attenzione dei critici della penisola verso i temi della cultura sarda.In realtà, ciascuno di questi episodi, pur non rappresentando in sé l'inizio del nuovo corso dell'arte sarda, ha costituito un tassello importante di tale processo.La mostra sassarese del 1896 ha segnato l'avvenuta presa di coscienza, nel ceto intellettuale, della mancanza di un'arte sarda e della stringente necessità del suo sorgere; il soggiorno degli spagnoli ha assecondato l'evolversi della situazione; l'affermazione di Ciusa rappresenta il primo riconoscimento sul piano nazionale del fermento ormai in atto.Un deciso momento di svolta rispetto alle esperienze ottocentesche si può quindi individuare tra il 1904 e il 1905, anni in cui si delinea per la prima volta una forte saldatura tra gli artisti e gli intellettuali isolani e si assiste all'emergere di tre personalità determinanti per la formazione del movimento figurativo sardo: Ciusa, appunto, e con lui i pittori Giuseppe Biasi e Filippo Figari.MONOGRAFIEG. Altea, Francesco Ciusa. Nuoro, Ilisso, 2004 (I maestri dell'arte sarda; 3);G. Altea, Giuseppe Biasi. Nuoro, Ilisso, 2004 (I maestri dell'arte sarda; 1);G. Murtas, Filippo Figari. Nuoro, Ilisso, 2004 (I maestri dell'arte sarda; 2).
Leggi tutto
Commenti